2016 blev ännu ett rekordår för Coops ekologiska försäljning. Försäljningsandelen uppgick till 10,0 procent. En ökning med 8,7 procent sedan 2015, då andelen låg på 9,2 procent. För Coops näthandel ligger ekoandelen på 21 procent. Coops starka erbjudande inom ekologiskt gör skillnad för kunder, leverantörer och miljön.
– Med en ekoandel på 10 procent är Coop bland de bästa i världen bland de rikstäckande matkedjorna. Ett attraktivt sortiment kombinerat med bra erbjudanden, där Änglamark prioriterar svenska och KRAV-märkta råvaror, gör att vi kan möta den ökande efterfrågan på ekologiskt från svenska konsumenter, säger Coops hållbarhetschef Louise König.
Under 2016 har Coops ekologiska sortiment vuxit med drygt 360 nya produkter, varav 61 kom från Coops egna varumärke Änglamark. Bland de nya produkterna märks bland annat Änglamarksglassen som görs på svensk KRAV-märkt grädde och svenska KRAV-märkta ägg från frigående hönor. Glassen har dessutom vunnit flera smaktester under året.
En annan produkt som tydligt tar avstamp i Coops hållbarhetsarbete är de ekologiska böniga hönsbiffarna och de ärtiga hönsbullarna som utvecklats med Scandinavian Organics och som lanserades under Änglamarkvarumärket under hösten. Grunden är kött från KRAV-märkta värphöns som tidigare kasserades. Köttet blandas ut med bruna bönor och gula ärtor från svenska gårdar. Produkterna fick nyligen ett hedersomnämnande när tidningen MåBra listade årets bästa hälsomat.
– Coops hållbarhetsarbete och produktutveckling går här verkligen hand i hand. Hönsbullarna och biffarna är ekologisk mat, som dessutom minskar svinnet och innehåller mindre rött kött vilket är positivt för hälsan och klimatet, säger Jonatan Tullberg, chef för Coops egna varumärken.
När det gäller produktkategorier är det som tidigare ekologiska bananer som är storsäljaren. Även ägg, mjölk, tomater, morötter och nötfärs placerar sig i topp på listan. Precis som tidigare år är det Coopbutiken i Järna som har högst ekoandel inom Coop med 39 procent. Tvåa på listan är Coop Konsum i Gnesta (27 %), som dessutom är nominerad till Årets Ekobutik på Ekogalan, följd av Coop i Bagarmossen (26 %).
Kunderna som handlar på nätet växer inte bara i snabb takt, de väljer också ekologiskt i allt högre utsträckning och näthandeln når nu en ekoandel på 21 procent.
Publicerad: 2017-01-30